Tekoäly muuttaa markkinointia juuri nyt

Tekoäly on vuosikymmeniä vanha ilmiö, mutta viime vuosina siitä ovat puhuneet kaikki. Mistä oikein on kyse, ja miksi markkinoinnin kannattaisi kiinnostua tekoälystä viimeistään vuonna 2018?

Tekoäly on jo täällä – hyppää kyytiin ajoissa

Chatbotteja, mainonnan ohjelmallista ostamista, automaattisoituja uutissisältöjä… Arkisia esimerkkejä tekoälyn kaupallisista sovelluksista riittää niin markkinoinnissa kuin muuallakin. Uusia tuotteita, palveluita ja yrityksiä putkahtelee AI-markkinoille tasaiseen tahtiin. Tarjonta monipuolistuu ja paranee koko ajan, ja samalla paranevat myös yritysten mahdollisuudet hyödyntää tekoälyä omassa liiketoiminnassaan.

Tulevaisuudessa tekoäly tulee olemaan yrityksille paras tapa tehostaa ja automatisoida liiketoimintaa, tehdä uusia tuote- ja palveluinnovaatioita sekä kehittää täysin uudenlaista liiketoimintaa.

Tekoälyksi voi määritellä ohjelman, joka pystyy itsenäisesti älykkäisiin toimintoihin, kuten uuden oppimiseen ja luomiseen. Määritelmä on kuitenkin varsin epämääräinen, ja tekoälystä puhutaan yhtä luontevasti niin Googlen massiivisen AlphaGon kun pizzantilausbottienkin yhteydessä.

Tekoälyä kehittävät ja hyödyntävät siihen erikostuneiden yritysten lisäksi myös maailman suurimmat teknologiatoimijat, kuten Apple, Facebook, Google ja IBM. Esimerkiksi Amazon on kehittänyt tekoälyn päälle oman älykkään virtuaaliapulaisensa Alexan.

Miksi markkinoinnin kannattaa kiinnostua tekoälystä?

Tulevaisuudessa tekoäly tulee liittymään kiinteästi lähes jokaiseen markkinoinnin osa-alueeseen: konseptointiin, sisällöntuotantoon, analytiikkaan ja datan hyödyntämisen, toimintojen automatisointiin, uusien digitaalisten palveluiden kehittämiseen sekä markkinointikanavien tehokkuuden maksimointiin.

Ehkäpä suurin etu markkinoinnille on tekoälyn jatkuva oppiminen. Tekoäly voidaan esimerkiksi valjastaa räätälöimään tarjouksia, mainontaa ja kanavavalintoja 24 tuntia vuorokaudessa niin, että se samalla oppii ja optimoi markkinointia toimenpiteistä saatavan datan avulla jopa reaaliaikaisesti – ja ilman taukoja.

Tekoäly on markkinoinnin paras kaveri, sillä tarpeeksi tehokas oppiminen on tulevaisuudessa mahdollista vain tekoälyn avulla.

Luovalla puolella tekoäly ei ehkä vielä pysty muuhun kuin yksinkertaisten uutisten tuottamiseen ja mainostekstien versioimiseen, mutta tulevaisuudessa tilanne voi olla täysin toinen. Jo nyt tekoälystä on korvaamatonta apua esimerkiksi kanavavalinnoissa ja markkinoinnin kohdentamisessa.

Tekoäly muuttaa markkinoinnin työympäristöä

Tulevaisuudessa tekoäly mahdollistaa esimerkiksi datapohjaisesta asiakasymmärryksestä johdetut tuote- ja palveluinnovaatiot, automaattisen sisällöntuotannon, hyperkohdennetut oppivat sisällöt sekä markkinoinnin automaattisen räätälöinnin vastaanottajalle. Tulevaisuudessa markkinoinnin ja sisällöntuotannon resursseja vapautuu siksi yhä enemmän yksityiskohtaisesta mekaanisesta työstä luovaan kokonaisuuksien hallintaan.

Tekoäly tulee vaikuttamaan markkinoinnin toimintatapojen lisäksi myös toimintaympäristöön ja toimenkuviin.

Muutos tulee vaikuttamaan väistämättä myös toimenkuviin. Yksinkertaiset toiminnot on mahdollista automatisoida ja jatkossa ihmisten tehtäväksi ja jää hallita laajoja, toisiinsa liittyviä kokonaisuuksia. Chatbotit tehostavat asiakaspalvelua, markkinoinnin toimintoja automatisoidaan, prosessit tehostuvat ja datalukutaidon merkitys kasvaa entisestään.

Aina ei mene kuin Strömsössä: tässä kaksi tärkeintä oppia

Tekoälyn käyttöönoton haasteita alleviivaa se, että läheskään kaikki AI-kokeilut eivät ole menneet nappiin. Osa julkisuuten päätyneistä tapauksista on surkuhupaisaa luettavaa: Microsoftin Twitter-botti Tay oppi itsekseen rasistiseksi vain päivässä ja Amazonin botti puolestaan alkoi kehittää kerrassaan karmivia kännykänkuoria heti, kun ihmisen valvova silmä vältti.

Tekoäly tulee olemaan kilpailuvaltti niille yrityksille, jotka pystyvät hyödyntämään sitä liiketoimintansa kehittämisessä. Erityisesti se tulee mullistamaan media-alaa ja mahdollistamaan täysin uudenlaisten toimialojen ja innovaatioiden syntymisen. Jotta tekoälystä saisi todellista liiketoimintaetua, tarvitaan lisäksi sekä relevanttia dataa että näkemystä, jota voi loppupeleissä tarjota vain ihminen.

On hyvä kuitenkin muistaa, että tekoäly tarvitsee ihmisen ohjausta, ja tekoälyä voisikin pitää kuin pienenä lapsena: vaatii aikaa opettaa kaikki tarvittava ja mitään kohtia opetuksessa ei voi jättää väliin.

Näin lähdet liikkeelle tekoälyn hyödyntämisessä

  1. Pohdi, mikä on tekoälyn relevanssi liiketoimintaympäristössä ja alalla? Mihin kaikkeen sitä voisi yrityksessä hyödyntää?
  2. Selvitä, kuinka valmis yritys on ottamaan tekoälyn käyttöön – teknisesti, prosessien, käytettävyyden, ylläpidon jne. kannalta? Hanki tarvittaessa osaamista talon sisälle tai ulkoisten kumppanien avulla.
  3. Kokeile ja pilotoi rohkeasti! Kaikki tehdään joskus ensimmäistä kertaa.